Skip to content Skip to left sidebar Skip to right sidebar Skip to footer

Santa Barbara de Piatra p.II

Transparența în Primărie.

Atunci când vorbim despre transparența decizională, nu putem trece cu vederea faptul că deciziile luate de autorități nu întotdeauna sunt făcute publice. Aceste fapte au loc atât la nivel central cât și la nivel local. Aici putem aminti, de exemplu, ședințe secrete în legătură cu repartizarea banilor publici, dar și procesul de consultare defectuoasă și aprobare netransparentă a bugetelor la nivel local și multe altele. Constituirea unor platforme eficiente de dialog, în mod special la nivel local, între autorități și cetățeni ar facilita accesul la informație publică și ar crește gradul de conștientizare a populației privind implicarea în procesul decizional. Eu personal asta mi-am propus și încerc zi de zi să vă aduc la cunoștință de tot ce se petrece în Consiliu Local Piatra, așa trebuie să fie în toate primăriile, e cool să fii informat!!!!

Beneficiile transparenței decizionale sunt atât pentru administrație cât și pentru cetățean. Astfel administrația publică obține gratuit informații suplimentare cu privire la sectoarele de activitate vizate de reglementările propuse și înlătură anumite probleme de implementare, iar cetățenii își pot adapta din timp activitatea la cerințele ce urmează a fi impuse. Simplu..nu?!…trecem la subiectul nostru.

Doar că…primarul nu era un băiat simplu, el știa că odată și odată cine-va o să verifice ce s-a petrecut în primărie și nu a semnat nici un document valabil de către ÎM ”Servicii Comunale Piatra”, i-a impus el pe alții, ce nu era de unde?! din 7-10 persoane angajate în întreprindere ce nu are cine semna ?, este contabila-șef, contabila, este casiera, este administratorul sau administratorul-interimar.

Doar că…nici eu nu pot să fiu mai simplu, mă interesa cum a gestionat el din spate această întreprinde?! Și am găsit… știți unde? În dosarele de achiziții publice-facturi, iată aici am și prins iepurele, numai că nu am avut *pușcă de vânătoare!

Pentru perioada 2021-2023 primăria Piatra a încheiat zeci de contracte de achiziție publică de valoare mică cu unul și același agent economic?! Știți cu cine? Exact cu ÎM ”Servicii Comunale Piatra”.

Bine…zic eu, doar primăria Piatra este autoritate contractantă și conform Legii nr. 131 din 03.07.2015 privind achiziţiile publice ea putea să facă contracte de achiziție publică de valoare mică direct cu zeci de alți agenți economici din Republica Moldova doar că primarul nu a făcut-o,…bate la ochi și tare, mai ales când a-i multe contracte.

Din motivul acesta el a recurs la altă schemă, *schema Barbarossa…primăria Piatra în fruntea primarului… selecta agentul economic și impunea ÎM ”Servicii Comunale Piatra” din sursele financiare catalogate ca venituri ale întreprinderii (banii populației din care oamenii îi plăteau pentru apă) să procure bunuri la un preț mai mare, mai apoi vândute către primăria Piatra fără adaos comercial – iar diferența de bani era ridicată în numerar de administrator a Servicii Comunale sau nemijlocit de către primar. Mai țărănește:

Primarul – se duce la întreprindea exemplu: ”Valea Morii” SRL care vinde pompe la un preț de 14.000 lei și îi spune directorului SRL să o vândă nănașului său de la ÎM ”Servicii Comunale Piatra” prin contract din /banii oamenilor/ cu 16057,55 lei. Nănașul o procura de la SRL cu 16057,57 lei și apoi o vindea la primăria Piatra tot cu 16057,00 lei. Ca mai apoi, primarul în numerar să ridice de la SRL diferența de bani 2000,00 lei…ei cum?…și lupul sătul și oaia întreagă. Nu trebuie mult din momentul ce ai făcute zeci de contracte anual…se adună o sumă bunișoară, aici noi vorbim de un singur exemplu, nu ne mai adâncim în sume mai mari cu contracte de peste 100.000 mii lei.

Eu nu știu ce vedeți voi…

Din toată această schema reiese, că în loc întreprinderea municipală să genereze venituri din veniturile sale, ea a fost deposedată de surse financiare cu acoperii din primărie și raion pe toată perioada de mandat a primarului. Doar că…

Primarul a uitat că este Hotărâre de Guvern nr. 665 din 27.05.2016 pentru aprobarea Regulamentului cu privire la achiziţiile publice de valoare mică și Legea nr. 131 din 03.07.2015 privind achiziţiile publice unde este stipulat care este suma de procurări a bunurilor și lucrărilor permisă conform legii pe perioada unui an cu unul și același agent economic, în cazul nostru ÎM Servicii Comunale Piatra – nu mai mult de:

  1. 150.000 mii lei la procurară de bunuri;
  2. 250.000 mii lei la efectuarea lucrărilor.

Și aici primarul a făcut gafa, el a trecut de aceste sume pe perioada unui an și la procurări de bunuri și la efectuarea lucrărilor. Cu alte cuvinte primarul și-a depășit atribuțiile de serviciu, unde legiuitorul ne spune că nu este permisă divizarea achizițiilor de bunuri și efectuarea lucrărilor și servicii cu un singur agent economic. Pe lângă asta nu ne este clar ce a facut Inspectoratul Fiscal de Stat tot acești ani? Cum întreprinderea ”ÎM Servicii Comunale Piatra” din sursele finaciare ale întreprinderii a procurat și apoi vândut către Primăriei comunei Piatra fără adaos comercial bunuri. Unde a fost Consiliul Local Piatra, consilierii și toți ce-i care trebuiau să monitorizeze situația ??? Undei venitul întreprinderii ??? Doar acolo sunt banii oamenilor…

Pe parcursul anilor 2019-2023 în ÎM ”Servicii Comunale Piatra” au fost angajați și eliberați zeci de persoane care lucrau de la 2-3 luni până la 1-3 ani. Maximum efectiv de salariați au fost angajați în număr de 10 persoane în anii 2020-2021, care pentru timpul ăla ridicau salarii *grase când între timp întreprinderea municipală genera pierderi din activitatea sa. Doar în serviciul financiar erau angajate 3 persoane ca contabil-șef, contabil, casier și nu au dat dovadă de responsabilitate de gestionarea legală a activității întreprinderii municipale. Dacă cineva dintre angajații întreprinderii nu se supuneau, nu exacutau lucrarile sau nu se semnau pe documentele contabile erau eliberați din serviciu, formandu-se o fluctație de cadre pentru acestă perioada.

Cireșica de pe torta primarului…!!!

Nu-i de-ajuns că se fura de la oamenii din sat…pentru perioada anului 2023, în conturile primărie Piatra au intrat așa numitul ajutor la contor pentru locuitorii comunei Piatra în suma de 80.000 lei din partea Consiliul Raional Orhei, pentru acoperirea cheltuielilor ce ține de datoriile ÎM ”Servicii Comunale Piatra” către Regia Apă-Canal Orhei și ÎCS „Premier Energy” SRL( apă/electricitate). Lunar se transferau din conturile primăriei Piatra pentru energie electrică și apă sume a câte 12-15.000 lei. În luna septembrie în contul primării Piatra rămase suma de 30.000 pentru a acoperi cheltuielile până la finele anului 2023, doar că primarul comunei Piatra prin abuz de putere a luat ștampila ÎM ”Servicii Comunale Piatra”, a perfectat documental dispozițiile, actele necesare și a rambursat suma de 30.000 lei rămasă către Consiliul Raional Orhei, astfel lăsând la sfârșitul mandatului său o gaură financiară în bugetul întreprinderii…a pus *capacul pe sicriu, na-vă să știți voi, ce pot face!!! /actele de rambursare a banilor nu sunt semnate ca de obicei de administrator doar așa…scrisă familia/;…Hai Șoriceii vă place …*a avut doua sate ?? sau nu …

Și aici o să încheiem cu primarul … temă epuizată, clar ce a fost timp de 3 ani în primărie, din alt punct de vedere, nu doresc eu să spăl rufele murdare a cuiva, nu acest scop a fost, scopul a fost să vă informăm că nu este chiar așa cum vă reda primarul pe rețelele de socializare, deoarece pentru orice activitate pe care o făcut-o în primărie a fost făcută cu banii noștri și din ei și furați…cum ziceam ”a furat, doar că nu va dat vouă”. Pe parcursul a 3 ani conform www.mtender.gov.md primăria a avut doar 2 achiziții publice, acoperișul casei de cultură și estrada de vara, și una și alta făcute în grabă, pe sfârșit de mandat. Restul e strașnic câte contracte și câte procurări de servicii sau făcut prin întreprinderea municipală, doar că cu asta trebuie să se ocupe organele statului, nu eu, Inspectoratul Fiscal de Stat, Curtea de Conturi, Poliția, Procuratura și altele. Vă promit să vă țin la curent cu toate etapele de mai departe…avem de muncit.

Partea III și ultima, despre fetișcanele din contabilitate…acolo a fost *жизнь малина

to be continued…

Cu respect, un om!

Informează prietenii tăi:

Comentarii

Nu există încă comentarii

Lasă un comentariu

Adresa ta de email nu va fi publicată. Câmpurile obligatorii sunt marcate cu *